Laura vid Pyramiderna 2007

Bli trygg: Är Forever Living ett pyramidspel eller ett seriöst företag?

Dela gärna sidan!

Är Forever Living ett pyramidspel eller ett seriöst företag? Jag tycker det är lika bra vi tacklar den frågan på en gång. Det är nämligen den första frågan man ställer sig när man först hör talas om att affärsmöjligheten. Många av svaren ute på interwebben är tyvärr inte ordentligt efterforskade, utan består av en imponerande mängd fördomar och missuppfattningar. Jag hoppas att du som läser det här inlägget, kan surfa vidare med en lite tryggare känsla för Forever Living.

Allra mest rädd och otrygg blir jag av kommentarstrådarna på olika blogginlägg och forum. I mina efterforskningar för det här inlägget trillade jag ner i flera sådana mörka hål. Trots att jag själv känner mig väldigt trygg i Forever Living, blev jag så deppig av den läsningen att det tog mig en vecka att skriva klart inlägget. 

För dig som tänker ”tl;dr” (”too long; didn’t read”, vilket är internetslang för ”men usch, vem orkar läsa en massa text”), kommer här min slutsats.

Sammanfattningen

Nej, Forever Living är inget pyramidspel. Jag baserar denna slutsats på definitionen av pyramidspel som görs av svensk och amerikansk lagstiftning, samt mina observationer av företaget under 2 års tid. Det faktum att företaget faktiskt ÄR godkänt att verka i såväl Sverige som USA (och över 160 andra länder) backar upp mig, så det känns bra. Du kan läsa resten av analysen nedan. 

Ja, Forever Living är ett seriöst företag. Jag reder ut den saken i del 2 av den här serien.

Och ja, det finns en hake: Du måste jobba för att få resultat. Det är ingen snabb-lösning. Så om du hittade företaget eller den här bloggen i jakten på de snabba framgångarna, de snabba bilarna och de snabba älsklingarna, så får du leta vidare. Du hittar inget av det här.

Om du å andra sidan faktiskt är villig att jobba (hårt, smart eller både-och) och undrar om Forever Living förtjänar ditt förtroende, läs vidare!

Bakgrund

Det här är del ett i en serie inlägg som jag kallar ”Bli trygg med Forever”. Syftet är att du som får höra talas om företaget (vare sig det är som kund eller om du överväger att blir återförsäljare) ska få en rättvisande bild av företaget, vad det är och inte är. Förhoppningsvis får du en positiv bild av företaget och känner dig tryggare när du har läst klart.

I serien utvärderar jag följande:

  1. Är Forever Living ett seriöst företag eller ett pyramidspel?
  2. Är Forever Living ett etiskt företag med integritet? Eller, med andra ord: är företaget schysst att arbeta för och rekommendera till andra personer? (Bara för att det inte är olagligt behöver det ju inte vara ett schysst företag, eller hur?)
  3. Vad innebär egentligen affärsverksamheten? Här går jag igenom network marketing, multilevel marketing (MLM), franchising, direkthandel och eget företagande. 

Källkritik och referenser

När du googlar på de orden, påminner jag dig om att vara källkritisk. Vare sig du hittar en artikel från en till synes legitim publikation eller privat blogg, så är det två saker du ska tänka på:

  • Det ena är hur gammalt inlägget är, eftersom mycket kan ändras på 15, 10 och 5 år.
  • Det andra är att tänka på om det som skrivs uttrycker en åsikt eller är baserat på fakta. Är det fakta-baserat, brukar det också finnas en källreferens. Sen måste du så klart fråga dig om du litar på källan. 
  • Det tredje är att Wikipedia är baserat på privatpersoners bidrag. Det är inte alltid ordentligt underbyggt.

(Och ja, vän av ordning kan peka på sidan om mig eller min presentation och fråga om uttrycket ”fakta är inte; fakta blir”. Vi kan diskutera vad det egentligen innebär i den öppna Facebook-gruppen. 🙂 )

Jag har i det här inlägget försökt länka till mina källor där jag nämner dem. I möjligaste mån har jag använt mig av direkta citat. Men kom också ihåg att detta är mina egna slutsatser. Du kan mycket väl titta på samma underlag och komma fram till något helt annat. Det skulle i så fall vara intressant att höra hur du resonerat. Än en gång pekar jag på den öppna Facebook-gruppen – välkommen in! 

Vad är pyramidspel?

Svenska definitionen

Jag började med att kolla vad Wikipedia hade att säga om pyramidspel, men deras egen artikel varnar för att ordentliga källor och referenser saknas. Sedan spenderade jag en (otroligt tråkig) timme på att söka information från de svenska myndigheterna. Till slut hittade jag Marknadsföringslagen (MFL 2008:486), och framförallt bilagan ”Tillkännagivande (2008:487) med anledning av marknadsföringslagen (2008:486)”. Under rubriken ”Affärsmetoder som under alla omständigheter är otillbörliga”, hittar vi punkt 14:

14. Inrätta, driva eller göra reklam för pyramidspel där konsumenten lockas att delta på grund av möjligheten att få ersättning och denna främst grundas på att andra konsumenter värvas till spelet, snarare än på försäljning eller konsumtion av en produkt.

Källa: Sveriges Riksdag, Svensk författningssamling 2008:487

Det känns ju lagom kortfattat. Jag surfade vidare till amerikanska myndigheten SEC istället (om du inte känner till dem, kan du läsa beskrivningen av SEC på svenska Wikipedia).

Amerikanska definitionen

SEC logo

SEC har i stort sett samma definition av pyramidspel som svenska myndigheten:

In the classic ”pyramid” scheme, participants attempt to make money solely by recruiting new participants into the program. The hallmark of these schemes is the promise of sky-high returns in a short period of time for doing nothing other than handing over your money and getting others to do the same.

Källa: U.S. Securities and Exchange Commission (SEC), ”Pyramid Schemes”

Hurra, en checklista!

Sen klickar man sig vidare till deras artikel ”Beware of Pyramid Schemes Posing as Multi-Level Marketing Programs” och hittar en bra punktlista att checka av för att se om ett MLM-företag egentligen är ett pyramidspel:

When considering joining an MLM program, beware of these hallmarks of a pyramid scheme:

  • No genuine product or service
  • Promises of high returns in a short time period
  • Easy money or passive income
  • No demonstrated revenue from retail sales
  • Buy-in required
  • Complex commission structure
  • Emphasis on recruiting

Källa: U.S. Securities and Exchange Commission (SEC), ”Beware of Pyramid Schemes Posing as Multi-Level Marketing Programs”

 Vad skönt. Nu kan jag bemöta var och en av dessa punkter.

SEC Pyramid Scheme Red Flags

Är Forever Living ett pyramidspel?

Ingen verklig produkt eller tjänst

No genuine product or service. MLM programs involve selling a genuine product or service to people who are not in the program. Exercise caution if there is no underlying product or service being sold to others, or if what is being sold is speculative or appears inappropriately priced.

Forever Living är ett företag som bygger på försäljning av riktiga produkter, som dessutom förbrukningsvaror. Det innebär att dina nöjda kunder blir återkommande kunder – inga engångsköp alltså. Det handlar huvudsakligen om produkter som är baserade på aloe vera, inom områdena träning, hälsa och hudvård. Många av företagets kunder är inte ens medvetna om affärsmöjligheten att bli återförsäljare. Det finns även de som medvetet väljer att inte bli återförsäljare utan förblir trogna kunder. En del väljer dock att bli återförsäljare, och de olika skälen kan du läsa om i ett kommande inlägg.

Påståenden

Vidare skriver SEC att man ska vara försiktig om ”det som säljs är spekulativt eller verkar ha en otillbörlig prissättning” (fritt översatt). Nu följer min egen tolkning och observation.

Många av Forever Living produkter är kosttillskott. Kosttillskott räknas som livsmedel, och marknadsföringen av mat och kosttillskott är strikt reglerad av EU:s lagstiftning (förordning 1924/2006):

Medicinska påståenden får inte göras om kosttillskott. Då klassificeras produkterna som läkemedel. Information som anger eller antyder att ett livsmedel kan bota, lindra eller skydda mot sjukdomar är medicinska påståenden och är alltså inte tillåtna för livsmedel, inklusive kosttillskott. Se artikel 7.3 i förordning (EU) nr 1169/2011.

Källa: Livsmedelsverkets kontrollwiki, ”Märkning av kosttillskott”, avsnitt ”Medicinska påståenden

Däremot får vi göra vissa närings- och hälsopåståenden:

Närings- och hälsopåståenden får endast användas om det har visats att förekomsten, avsaknaden eller den reducerade mängden i ett livsmedel av ett näringsämne har en gynnsam effekt, vilket har fastställts av allmänt vedertagna vetenskapliga fakta. Sådana ämnen ska förekomma i en mängd som rimligtvis kan konsumeras och som kan ge önskad effekt.

Källa: EU:s lagstiftning (förordning 1924/2006), Näringspåståenden och hälsopåståenden om livsmedel

Spekulationer

Och där har vi den springande punkten. Vi som konsumenter kan spekulera en hel massa i huruvida vi behöver kosttillskott eller inte. Och vilket pris vi är villiga att betala för tillskottet. Men vi som återförsäljare för Forever Living får aldrig någonsin göra några medicinska påståenden, och måste vara ytterst försiktiga i vilka hälsopåståenden vi säger. Så när någon frågar oss om deras [fyll i valfri krämpa här] blir bättre av våra produkter, får de ibland ett lite lätt svävande svar och uppmaningen ”Testa själv, vet jag! Det är 90 dagars öppet-köp-garanti så du förlorar ingenting på det.” Vilket är 100% korrekt. 

Det spekulativa som jag har uppfattat är alltså ifall en kund överhuvudtaget behöver Forever Livings produkter. Men det är väl ändå upp till varje individ att besluta? Antingen är det en person som aldrig köpt kosttillskott och hudkrämer. Eller så kanske hen redan köper kosttillskott, antingen på vanliga snabbköpet eller i specialbutiker. Då är Forever Livings produkter ett alternativ på marknaden. Inga konstigheter här.

Rekommendationer och råd

Livsmedelsverket säger följande:

Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kost-undersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. 

Källa: Livsmedelsverket, ”Vem behöver kosttillskott?”

Sen refererar de till sina sidor ”Råd om bra mat – hitta ditt sätt” och Nordiska närings-rekommendationerna 2012 (NNR). Allt detta är faktiskt intressant läsning, om man tar sig tid.

Nordiska näringsrekommendationer 2012

Kontentan är att det inte är fullt så enkelt att följa deras råd, speciellt när de har tagit hänsyn till miljöpåverkan av våra kostvanor. Livsmedelsverket att säger att vi får i oss ”tillräckligt” med näring, trots dåliga matvanor, men de säger inte att vi får i oss deras rekommenderade nivåer. De poängterar också att:

Näringsrekommendationer är inte samma sak som kostråd, eller råd om bra matvanor som de också kallas.

Källa: Livsmedelsverket, ”Näringsrekommendationer”

Med andra ord: Om du lyckas följa Livsmedelsverkets kostråd, så kanske du lyckas uppfylla deras näringsrekommendationer. Om du vill uppfylla deras näringsrekommendationer, men inte lyckas följa deras kostråd, så kanske det är läge att överväga kosttillskott. 

Priset

Vilket för oss till frågan om prissättningen av produkterna. Mitt svar där är samma för kosttillskotten som för hudvårdsprodukterna: Forever Livings produkter är dyrare än de generiska produkter du hittar i snabbköpet, men de är av bättre kvalitet och mer prisvärda. Och de är definitivt ett bättre och billigare alternativ än de dyrare märkesvarorna du kanske fyndar på tax-free. Som pappa alltid sa om shoppingens gyllene regel:

Den måste vara bra, backer och billig.
Tiene que ser bueno, bonito y barato.

Källa: Manuel Mardones, aka pappa 

Men prissättningen får dig att tveka, så kanske detta lugnar dig: Forever Living erbjuder 90 dagars öppet köp-garanti, no questions asked. Det innebär att om en kund köper en produkt, provar den i tre månader, och sen kommer fram till att hen inte gillade produkten, så får kunden pengarna tillbaka för produkten – även om den är uppäten, uppdrucken eller upp-använd. Så om en kund undrar om produkten är prisvärd, skulle jag svara: testa och avgör själv, helt riskfritt!

Slutsats: inte pyramidspel.

Löften om stora vinster på kort tid

Promises of high returns in a short time period. Be leery of pitches for exponential returns and ”get rich quick” claims. High returns and fast cash in an MLM program may suggest that commissions are being paid out of money from new recruits rather than revenue generated by product sales.

Den här är super-enkel. Forever Living gör inga sådana utfästelser alls.

Men det där som står på nätet då?

Du kommer absolut att hitta exempel på personer som satsat stenhårt på affärsverksamheten och på relativt sett kort tid (inom ett halvår) fått upp sina intäkter till höga nivåer. Det finns många fall i bl.a. Storbritannien där återförsäljare på kort tid byggt upp stora framgångsrika team. Principerna som de tillämpar för att nå sin framgång är desamma som för alla oss andra (och ser man på – det tar jag också upp i ett annat inlägg!). Men de har, i mitt tycke, kanske varit mer aggressiva än vad som är bra för företagets och branschens anseende. Det kan leda till beteenden i nya återförsäljare som inte är de mest uppskattade av folk de träffar på (de upplevs som tjatiga och påstridiga, i bästa fall). Detta leder i sin tur till de nattsvarta kommentarstrådarna som jag nämnde  i början av inlägget. 

Genvägar är senvägar

Min personliga inställning till all framgång, vare sig det handlar om viktminskning eller tjäna pengar: du vinner inte på att ta genvägar. Går man i mål för fort, så är det troligen inte grundat på sunda värderingar och rutiner. För mig är det är bättre att låta framgången växa fram lite i taget, så hinner jag uppskatta resan. Det leder till mera beständiga förändringar. Mina personliga förebilder inom Forever Living är personer som arbetat i många år med att bygga upp sin affärsverksamhet. 

Håll styrfart

Å andra sidan är det viktigt att också kunna se framstegen. Att ta det lugnt och gå sansat framåt är inte samma sak som att snigla sig fram. Lite rörelseenergi krävs för att hålla styrfart – ungefär som att cykla. Om du tvekar och stannar stup i kvarten, kommer du aldrig fram!

Slutsats: inte pyramidspel.

Lätta pengar eller passiv inkomst 

Easy money or passive income. Be wary if you are offered compensation in exchange for little work such as making payments, recruiting others, and placing advertisements.

Lätta pengar

All information jag har fått av Forever Living är tydlig: den ersättning du får står i direkt relation till det arbete du lägger ner. Det står så i broschyren:

Drivkraften, dina personliga ambitioner och din egen arbetsinsats [är] de avgörande framgångsfaktorerna. [sid 8]

Din ersättning beror på din arbetsinsats. [sid 10]

Källa: Forever Living Scandinavia, ”The Forever Business” 

Så nej, det är ingen bli-rik-fort-plan. Däremot är själva jobbet enkelt i sina beståndsdelar (vilket jag pratar om i ett annat inlägg). Men det innebär absolut inte att det är lätta pengar, bland annat p.g.a. de mentala krav som ställs på en egenföretagare (ytterligare ett annat inlägg). 

Du ser, min ambition är verkligen att kunna svara på alla dina frågor och bemöta alla dina tvivel – för jag har troligen brottat ner dem själv en gång.

Passiv inkomst

Passiv inkomst är ett intressant koncept. Det är i teorin möjligt att arbeta upp en lojal kundkrets och ett framgångsrikt, självgående team inom Forever Living. Det skulle kunna leda till att det tickar in en regelbunden inkomst varje månad utan större insats från dig. Men även lojal kundkrets kommer troligen att droppa av om du inte tar hand om dem. Samma sak gäller i dubbel bemärkelse ditt team. Om man inte ständigt jobbar med sina team och rekryter, så kommer de inte att utvecklas och nå framgång. Då kommer även din ledarskapsbonus att sina (se mer om ledarskapsbonusen i kommande punkter).

Jag läste någonstans en jämförelse med ett lag bergsklättrare, som  drar upp varandra till toppen. Visst kan en av dem välja att stanna kvar på en avsats, men då kommer också de andra, mer motiverade klättrarna att haka loss sig och fortsätta klättra vidare. Vilket är helt rättvist. Man vill inte alltid klättra. Ibland behöver man ta en paus och vila. Det ska ju inte behöva bromsa upp de andra, som har fått upp flåset. Men jag ska inte kunna avancera bara för att de fortsätter. Min passivitet ska inte löna sig.)

Jobba smart

Däremot så tror jag starkt på att jobba SMART. I mångt och mycket innebär det standardisering av arbetsmetoder. På så sätt blir det lätt att automatisera enkla arbetsuppgifter, det blir lätt att lära upp nya personer i arbetsmetoderna och det blir lätt att följa upp om det är lönsamma arbetsmetoder. Men det är ämnet för ett helt annat inlägg.  

Slutsats: inte pyramidspel.

Ingen bevisad inkomst från produktförsäljning

No demonstrated revenue from retail sales. Ask to see documents, such as financial statements audited by a certified public accountant (CPA), showing that the MLM company generates revenue from selling its products or services to people outside the program.

De vinster som du gör som en oberoende återförsäljare för Forever Living (FBO) ska tas upp i din inkomstdeklaration. Det är tydligt reglerat i det avtal du skriver under som FBO för Forever Living. Du bestämmer själv om du ska registrera en egen firma och ta upp vinsterna i firmans deklaration. 

Slutsats: inte pyramidspel.

Krav på inköp 

Buy-in required. The goal of an MLM program is to sell products. Be careful if you are required to pay a buy-in to participate in the program, even if the buy-in is a nominal one-time or recurring fee (e.g., $10 or $10/month).

Det här är en intressant punkt. Det finns nämligen inga som helst krav på att du, som återförsäljare, ska köpa produkter för ett visst värde från Forever Living. Så även i detta avseende är Forever Living inget pyramidspel.

Samtidigt tycker jag det är viktigt att påpeka följande: Företagets affärsmodell är direkthandel, vilket oftast handlar om att försäljaren rekommenderar en produkt till sitt sociala nätverk. Utan den personliga rekommendationen, faller hela affärsmodellen. 

För mig är det här den viktiga poängen: Forever Living kräver aldrig att du, som återförsäljare, ska ha en viss omsättning eller mängd inköp av produkter. Om du väljer att göra ett uppehåll i din affärsverksamhet, blir du på inget sätt bestraffad. Du tappar inga intjänade nivåer i karriärstegen, oavsett hur långt uppehållet är. Däremot är vissa privilegier kopplade till en viss produktomsättning, som t.ex. om man vill kvalificera sig för vissa av bonusarna (bilpengar, betalda resor till konferenser, med mera).

Slutsats: inte pyramidspel.

Komplex struktur för kompensation

Complex commission structure. Be concerned unless commissions are based on products or services that you or your recruits sell to people outside the program. If you do not understand how you will be compensated, be cautious.

Forever Livings kompensationsmodell är helt baserat på den produktomsättning som du och dina eventuella team-medlemmar uppnår varje månad. Check på det – inget pyramidspel.

Kompensationen är i sig också enkel att förstå. Företagets produkter har ett rekommenderat försäljningspris, och återförsäljarna får rabatt på detta pris. Ju högre upp du kommer i företagets karriärplan, desto mer rabatt.

(Det här är en intressant detalj: Forever Living följer inte upp vilket pris en återförsäljare faktiskt tar för en produkt. Det innebär att det står mig helt fritt att ge rabatter – men också att ta mycket mer betalt för en produkt än det rekommenderade priset. Det leder till en rätt självreglerande marknad, eftersom en FBO som tar ut skampriser troligen ganska snabbt blir av med sina kunder.)

Dessutom får återförsäljarna en provision på den omsättning som deras team kommer upp i (ner till tre led). Det kan liknas vid en handledarlön på provisionsbas. Det som händer är alltså att teamet tjänar mer pengar själva på sin egen produktförsäljning. Och Forever Living gör antagandet att teamets framgång beror god handledning, och betalar ut handledarlön i proportion till teamets framgång. Ju bättre det går för teamet, desto större provision för handledaren.

Slutsats: inte pyramidspel.

Fokus på rekrytering

Emphasis on recruiting. If a program primarily focuses on recruiting others to join the program for a fee, it is likely a pyramid scheme. Be skeptical if you will receive more compensation for recruiting others than for product sales.

Forever Living fokuserar i första hand på produktförsäljning. Om du registrerar dig som återförsäljare, finns det inga som helst krav på att du ska ägna dig åt att rekrytera flera återförsäljare. Det är ett eget val. 

Och, som sagt, kompensationen från företaget är baserat på ditt eventuella teams omsättning, inte hur många personer du rekryterar. Med andra ord: om du skulle betala en massa människor för att gå med i ditt team, skulle det inte påverka din ledarskapsbonus från Forever Living. Det enda som påverkar den, är om dessa personer börjar sälja produkter och få upp sin egen omsättning, vilket skulle innebära att de tjänar pengar för sitt arbete.

Slutsats: inte pyramidspel.

Laura vid Pyramiderna 2007


Här slutar del ett av serien ”Bli trygg med Forever Living”. Jag hoppas du fått en positiv bild av företaget och känner dig tryggare nu när du har läst klart. Eller åtminstone inte tror att det handlar om ett pyramidspel. 🙂

I nästa del av serien, ”Är Forever Living ett etiskt företag med integritet?”, resonerar jag kring huruvida Forever Living är ett schysst företag. Här handlar det mycket mer om vad var och en har för egna värderingar, så det kan leda till intressanta diskussioner!

Tycker du att det här inlägget var hjälpsamt?
Vad skulle du ha gjort annorlunda?
Lämna en kommentar här under, eller glid in på bloggens Facebooks-sida och starta en frågetråd!

Laura (underskrift)

Missa inga inlägg!

Få inlägg och fördjupningar direkt till din brevlåda, PLUS tillgång till min slutna Facebook-grupp!

Dela gärna sidan!
Posted in Design Your Business, Design Your Mind.

Det här är Laura Elena Mardones: dotter, vän, kollega, entreprenör, ingenjör, Zumba-instruktör, körsångare, världsmästare, singel, driven, energisk, tidsoptimist, strukturerad, rationell, snabbtänkt, extrovert, pysslig, social, pryltokig, tekniknörd, självgående, kaxig och ohyggligt snacksalig.

För dig som kommer till denna blogg vill Laura vara coach, mentor, inspiratör och medresenär på din färd till det liv DU vill ha.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

16 − två =